IX. LETARI
LEGORTEA
Bi illabete-legorteek aurreratu du Uda:
oraintxe ziñez artzai gaisoa galdu da.
Nekazaria aspaldi begira zerura:
belar, landare, zugatz... noiz datorren ura;
gezurretan ari da odeien itxura.
Samarko'k, esana da, kazkabarra agoan;
orduun belar aundirik ez da madioan.
Urlik lasto-zatuka an gorde omen zuan;
koka-aala belar, berriz, joale-zuloan,
el biribillak zerbait balekar ondoan.
Lurrak gorri zituten Maiatz-leeneraiño;
bei antzuak, lan bage, ustez larrerako;
munats-belar garbia, esne-beiendako;
txekorrendako ere sortzen aal-da naiko,
egualdien tankera balitza gisako.
Berrota zortzi orduz egoak indarra;
oraingoan luza du bi aldiz adarra;
Muturra agertu naiez asi zan belarra:
—«intz ugari duela, obe litz iparra»—
nekazari ta artzaiek as dute negarra.
Sasitik arantzera: ots, okerragora;
aize gorria albotik mutiri sortu da;
egoak utzi ditun izpien gose da;
indar aulago arren, luzeago okotza;
izotz gogorrak bezain gogor du biotza.
Zintzarriko belar ta zatukako lasto;
milla alako ganbaran ez litza deus asko.
Larre piskak mozteko, geiegi lau asto.
Ardi aulakm mingaiñez moztean larrosto,
illeak an naasita, an Erio gaizto.
Azari-larrukera artu du larratzak:
alorrak igar daude, ez mardul baratzak;
artoak ori-gorri, txuloz bababeltzak;
erdi-zemelik, berriz, orritan zugatzak;
kolore biziena adarretan untzak.
Axuri borrotua nonai marrakari,
illea bezin ez du betondoa garbi;
muturrean zolda, ta koloka belarrai;
anka baldatxak, eta mingaiña egarri,
ez dauka andik artzaiak aterarik ardi.
Ama gaisoak, aldiz, azal errapea,
arkaiñez eta artapoz josia andartea;
iztar-barrena gorri, illun betartea;
azkazala beratxa, lepoa luzea,
belarraz eiten dio lurrari galdea.
Itzalean larratza, ezeago bailitz,
ara doakabea buruz ta belarriz.
An usai, emen susmo, janik ezin arkiz,
marrakikarik ezin ta dabilla marmariz;
ontzak ala du urubi negargarria aldiz.
Ardi-jendea, alaare, ez daite kexatu,
garadi zabalean billa baitu gorku
Aurten mullo-belarra zearo du moztu,
bai garo-orria ere naiz erdi-gorritu:
goseak iltze orrek alderdi txarra du.
Sasi-bei eta beor, artu ditu agaitzak,
beren ille zutian zorrozturik ortzak;
lararupean ditute zurdel adakaitzak;
ille tartean, berriz, zorri eta pdrtzak.
Aurki mendera ditu Erio garratzak.
Aritz eta pago-osto, etxe-beien jana;
aizeak, eze danik, legortu du dana:
Esne billa alperrik da joan aiengana:
adarra bezain legor errapeko zaiña;
berak edan lezake luzatuz mingaiña.
OTOITZA
Andre Garaziz geroz egin da Letaai
Iribas'en dagoen San Permin beltxarai.
Urrena, Ama Birjiña Lezeta'koari
egin arren Larraun'ek gogotik eskari,
zerua tenkor dago biurturik arri.
Aralar'a asteartez egin zan erregu;
ez da ere kupitzen Mikel Goiaingeru.
Zerua noiz-artean ote-da asarretu?
Eliz-egutegiak beste egun bat ba du:
oraindi itxaropena ez da guziz galdu.
Azken-letarirako ez dute umerririk
leengoan jan zituten erdi-giarrerik.
Gogoz edo bearrez ez dute pestaraik:
otoitz obe egiten da zerura baraurik,
sabela astun danean, ez aaita damurik.
Leengo oiturak okertuz, jan-edan-zurrean,
aldapa goitzen zuten aspaldi luzean.
Aien aiten aitonek, agiz, oiñutsean,
emazteek otoitza jalkiz ezpaiñean,
Jainkoa lagun zuten estutasunean.
Errikal lau arkume, Lekunberri'tik sei,
eramaten ditute amar ta irurogei.
Urrena Aralar'eko egiña dute dei
zerua beartzeko ein bear dala mei,
euritan leertu dedin begietako odei.
Galtzarbean arturik beren ertekoa,
—egun artan lotsa da zintzilik zatoa—,
erriak asi dira igaroz mailloa.
Gure biko gazteak bat baitzun asmoa,
saillean naasi bage jardukiz dijoa.
Elederrek bizi du amona elizkoi,
eskuetan lana, ta ezpaiñetan otoi.
Itzak beti baitzitun legun eta sarkoi,
umetan izan arren esaguera doi,
aren aholku zuurrak ditu bidez oroi.
Lekunberri'ko mugan leenengo oroipena
goiko bidexkan dagon Gurutzearena,
Ata'ko Gurutzera beiratu zuzena
egiñez, berri dute amandreen arrena,
goizetik otoitz onez berotuz barrena.
Bederatzi «Gloria» aingeru-taldeekin;
«Nor Jainkoa bezala?» ondotik eraskin,
(«Mikel» izenak au du barnean berekin);
dei eder au entzunik mutillak atsegin,
Bataioan igurtzi baitzuten arekin.
Lekunberri'tik gora Iribas-aldera,
aundia da an-emen-ka jendeen joera:
Madotz, Oderitz, Astitz, utzi ezkerrera;
zortzi erritakoak andi igotzen gera;
Baraibar'kotik beste seiek igoera.
Arruitz, Aldatz, Etxarri, Alli, Lekunberri
Iribas ta Mugiro, oiekin Uitzi.
Azpiroz ta Lezeta, Albisu, Gorriti,
Errazkin ta Baraibar: or dira amazazpi;
maillo-aldetik, berriz, Araiz'ko sei erri.
Gora-aala, noizean-bein itzuliz begia,
mutillak jalkitzen du dakien guzia:
«Arako an dagona, Beltxeran-erria;
barrenagoko arek Galtza du gorria...
—oroi du bakoitzaren ezizen bitxia—.
»An Elosta, an Gorriti kiputzek errea,
an Azpiroz-malkorra zugatzik bagea;
Uitzi'ko bi borda, baso-txondar-kea...
txokoanago dugu gure erri maitea:
orra Larraun guzia, erriz, bordaz, txeea.
»An Beruete'ko Orin; gero Basaburu;
aren eskuin Ultzama; laister Eltzaburu,
Orokieta ta Arraitz ikusko ditugu.
Aralar'a bidea dugunean buru,
Naparro guziaren erdia inguru.
»An da, mugalderago, Lantz'en aldamena,
—ba dakizu lau anai lapurren azkena
Barbara-Done-egunez urka zitutena—.
Dioten Prantzi-muga, zitala, alaena!
Amaika gaiztagiñek babes ar dutena...
»Burni-Gurutze-gora, Ata'ko zelaia:
—baso artan ba dago egur ta zurgaia—.
Sasibeien atzetik dabilla beizaia;
txabolan gaztagiten bestorduz artzaia:
aurten esnerik ez, ta aaztua du usaia.
»Basoan argigune aurkez Aundimendi;
bekokia ageri du Uitzi-menditi.
San Mikel'en Eliza ez dugu urruti:
arako bizkar artan orain dut ikusi...».
—leenik ikustean ez da asarre Garazi—.
Ezker, etxe txiki bat. «Trintate-elizatxo»;
amonak au Mikel'i maiz aipatzen dio:
aingeru danak baiño Jainkoa aundiago
(San Migelek esparik ontaz ez izango).
Naparren eraspena ori zan leenago.
Eliz onen sorreraz en da zer garbirik.
Aundigoko ori baiño ez ote-da leenik?
Ega'ko Trintatea ageri da artatik.
Ara begiratu bat bialdu bagerik,
ez du Mikel'ek uzten, amonak esanik.
Mendian dabillan, naiz Irurtzun'a doan,
Irutasun Aundia beti du gogoan.
Aurrek ori maitatzen amaren altzoan
ikasten zuten, ori murtxatzen agoan
amaika «Aitaren» eder artuaz kolkoan.
Agertu bat aurrena Irutasunari;
urrena, Gudari dun Goi-aingeruari;
Meza-aurreti, inguruan ba dute ekuskari;
Aralar'ez arontza Sakana da ageri,
Ziordi'ti Iruña'ra makiñabat erri.
Mutillak burura du Lakuntza'ko pertza,
—an gutxi gora-beera nun dagon arkaitza—.
«Pertzak pertz egin beza, emen da tripotza»
esatean bota du eskuetako otza:
poztu zun ordun ere Lakuntza'rrak ortza.
Noranai begira ta mendi ikaragarri:
itzul eta inguru, ba da zertaz arri;
Amonak Entzelai'ra baitzuen ekarri?
Mutillak sumatzen du orduko dardari:
gerta bezala dio jalkitzen neskari:
—«Leengoz atera nun kabitik mokoa,
(artean sok nekian erriko zokoa):
larranbillutan giñan: "Zenbat da mundua?"
esan nion; eta arek: "Aundi... Jaungoikoa..."
bein ere etzait aaztuko ango zirrakoa.
»Onera neizenero, berdin zait berritzen:
nern burua txiki beti dut sumatzen...».
Ingurura begira dazkagu zoratzen.
Mutillak ez du beste esanik asmatzen;
neskak ere zerbati du barnean sentitzen.
Jendeak eldu dira oiñuts eta baru;
iñoiz izatekoz, gaur samurtuko zeru.
Larre ezea, legorrak dularik zoztortu,
artxintxar eta arkaitzak muturra zorroztu,
larrurik lodienak dira azal-urratu.
Legor-apurra jan ta ur-ase bat egin;
—otzegia edanez, norbaitek sabel-min—.
Elizan sar-atera Letarien aitzin;
aldare eskueñatara sugearen osin:
an Kredo'ka ari dira dutenak buru-min.
Oin odolez busti du nodrbaitek zelaia:
ontan igar ezazu aien euri-naia.
Ola aurrera diteke Jaunaren garaif:
ain zuzen nabari da Urbasa'n odaia;
bezten asi danetik, ba du leertu-naia.
«Begi zorrotzik biotz-berorik,
egun bat uts egin bage,
otoi ta asperen, ertsa baititut
San Mikel eta Trintate,
nere bertsu-lan au egitean,
arren, datozkidala alde!
Zillegi bekit gure Erriari
egi latz biren esate.
»Aurtzaroz geroz, ez izan arren,
agurtuz Irutasuna,
Eliztto aren arrian dantzut
otoitz aien oiartzuna:
Sancta Trinitas... Sancte Michael,
Agnus Dei... "Barka, Jauna"...
Ordutik zerbait ez ote-da alda
Euskalerri fededuna?
»Tximist-ostotzez, erakus Jauna,
gure Sina-mendi ontan
bakar zerala Jainko; sar zazu
zure Legea guregan.
Jabetasuna galdu dulako
dago erri au damutan.
Lurra galdurik, erritasuna
egizu galdu ez dezan.
»Aker bat dakust Zugarramurdi'n,
noranai du lizun-atsa;
ezin-egonez lepoa biur,
ikara du beti isatsa.
Ba derabiltzi leize, zubipe,
sorgin ta lamien baltsa:
Aralar onen Gurutz-oiñean
garbi Jaunaren Bildotsa.
»Sorgiñak, diot. Ogenik, ez da
siñestuz oiek dirana;
erriak dio, izena dunak
ba dula, nai t'ez, izana.
Etzuten, naski, eskubiderik
odei ta tcimistengana.
Erri xumeak siñesten zizun
ikaraz, aien esana.
»Atso lizunok pekatu aundi,
—ez baitut nik aipatuko—:
aur gaizta-ezak, eiten zituten
aldare beltz artan lepo.
Jainko-Bildotsak esana baitu
aurrak beretzat uzteko,
Aker-kiratsa Jainko egiñez,
an zizkioten mendeko.
»Akelarre beltz, damurik au i
Europa guzik ezagun!
Akerren larre, sorgiñen bilgu,
deabrua dukala jaun...
Aur garbi oiek aingeru bana
dute zaindari ta lagun;
zeruan daude guzion Aita
ikusten gau eta egun.
»Jainko-Bildotsak suntsitu digu
akerren jaurerri ori;
olako jaunik iñoiz ez bedi
Euskalerrira etorri.
Lizunkeriak sasi ta larraz
bete ez beza gure mendi.
Aralar ontan Jainko'Bildotsa
gaurgeroz Errege bedi.
»Ots, baiña! Or dator! Buruz aker ta
egoz, puztanez ersuge:
lizunkeria, mendia-gora,
gure egun oetan ere.
Erdera agoan, euskera... noizbait;
soiñean, isil naiteke:
neskaso gurbil, orde, ergel aunitz
ez bait-nituke nai andre.
»Mikel'ek baiño gorago nai du
aldare bat Artxueta'n;
andik odei-ats bat edatzen du
aizearen lau aldetan.
Erri au ere ikusi nai du
ats lizun orren mendetan.
Ez aal naiz ni illen gure zeru au
goi-argi ikusi bagetan!
»Ots, orde! Beste sugetzar ori
ez da batere ederrago:
katamotz-buru ta atzapar, dator
limikatuz sudur-zulo.
Prantzi-muga du egoitza gorri,
eriotz oroen zoko.
Zenbat il-ezur liteke
il zituena apentzeko!
»Eren-suge au Mikel'ek il zun
Teodosi'ren urtetan;
Jainko-bildots il Aren ginduz
illa betiko geneukan.
Pizberritu da Lanz'ko lapur ta
Goñi anaien mendetan.
Jainko-bildurra muga altxatuaz
il bedi erabatetan.
»Lauek etzuten, egin-kalterik
beren buruaz ordaindu;
irurook, orde, gizon bat il-ta
artu zuten naiko pagu.
Ortzak ortza, ta begiak begi,
aintziña zuten eskatu;
lege zaar aren gogortasuna
euskaldunekin da gaindu.
»Iruña'k ez nai; ez Naparroa'k
negar-egunik igaro,
zedilla aientzat, eskatu zuten,
zigor ua biguiñago...
Barkapen-ustez, ai ai egonik
urka-bear-orduraiño,
"Il bitez" dio azken-erregeek.
Ari ere ez barkatuko.
»Erna adi, napar, euskaldun, erna
gaurko lozorro orretati.
Ezak siñismen; esku oriek
ez biaez, aurrera gorri...
Artxueta'tik ikusten ditut
Gorriti ta Lekunberri:
giputzek eman bezate ango
il ta kiskalien berri.
»Bizkai-aldean oroi detzadan
iraiezez Oiñaz-Ganboa;
bertagokorik Euskalerrian
aipatzera gaur ez noa.
Sugetzar orri Mikel'ek kendu
zion ezpataz lepoa, egiñik,
morroi zintzo bezala,
Bildots illaren gogoa.
»Ots, arren! Orain datorren au da
sugerik lazkarriena:
koko-erritik birauz beterik
besteen aldean gaillena;
siña, Aundi-mendi; odeiak, ego;
zazpi burutan eztena...
Egun-argia itzali du, ta
lurra mendean du dena.
»Zuk, Jainko-Bildots, lurraren jabe
bialdu Mikel morroia,
zu-il gurutzea buruan dula
aiza dezan suge loia;
su-leize ortan gori dezala
mingaiñean dun erdoia;
beti oiñazez, il bage, beza
soil zeruaren oroia.
»Gure aitonen Jaungoiko audi,
irutan santu zerana,
zure semeek lizundu dute
ez diteken izena.
Euskalerrian ez bedi zabal
koko-erriko legena.
Leendanik ba du gaitzik aski, ta
oildu betza aiek aurrena.
»Ez ote-ziñan bearrekoa,
gure aiten Euskalerri,
erri-lurretik alde egin bage
biur zindezen mende-erri?
Fedearekin erritasuna
gorde beintzat. Jabe berri
Jainko Aundiak egiñen zaitu
Siñismenaren geigarri.
»Bebil inguru, lur biribilla
gaiztoz ta gaitzez naasirik
Gurutz-oiñeko Bildots-alboan
zora bege egon nai dut nik,
eguna sortzen dan alderdira
begiaz beti zorrotzik.
Gurutzepean dabillen lurra
oiñez ukitu bagerik.
»Eren-sugeai laket emanez,
Bildotsak gudu deritza:
lurra azkazalez urrezkoz jota
sortu du txingi tximista.
Mikel bialduz, suntsituko du
esaien saldo bortitza.
Artean emen etenik bage
egiñen diot otoitza.
»Pake-zantzuan Bildotsak berriz
besoz lurra jo dezaño,
lur eta biotz baretu arte
otoi ta arren emen nago.
Ez bedi biztu sorgin-aker, naiz
katamotz Prantzi mugako;
beti-betiko leizera bedi
sugetzar Koko-erriko.
»Birau bezain oben gaiztorik
eguzkepean ez baita,
ain eder, ortaz, Jaungoikoaren
izena goi-aipatzea.
Or dituzu bi Santu euskaldun
Xabier eta Loiola...
mundu osoan zabali dute
zure izen orren ederra.
»Gure erri dena barka-gai aal da
bi Santu oriengatik.
Izkuntza au birauz loi bear balu,
ez nuke nai Euskerarik.
Ala balitza, ez dut bizitzan
jetsi nai mendi ontatik;
ez, beintzat, gure mintzo ontan Jauna
betiko jaso bagerik.
»Jaunak arnasa dit oraindio
nere lan au jarraitzeko;
biotzak diraust bein ere ez dala
Erri maite au galduko.
Erritasuna gorde badeza,
Erri-lurraz jabetuko.
Beza Siñismen; ta ain gogo dunik
Jaunak ez dio ukatuko».
Eliz-barnean dago jendea,
belauna josiz lurrean.
Apaizak asi-du Letaria
zeru ta lurren aurrean.
Odeirik bada sabel gorririk,
samurtuko ditu, urrean,
ainbat lagunen otoitz beroaz
zulaturik saietsean.
«Jeki, Jauna, ta lagun gaitzazu!
zure izenarren gorde gu!
gure belarriz aiteri egin
zeniena aditu dugu.
Kyrie eleison, erruki, Jauna!
besterik merezi dugu.
Gurasoetaz oroi zerala
ordean, entzun iguzu».
«Erruki», «entzun», «barka», diote:
irutara dute eskari;
azkenik berriz, irutan Agnus
oiu Jainko-Bildotsari.
Begira, beintzat, fede bizizko
aurreko Naparroari.
Ez uka, damuz fedea biztu
nai duan oraingoari.
Irutasuna zuten agotan
Xabier'ko zupizguan:
Madalen eta Prantzes anaia
orrek sugartzen zituan.
Indi-aldean aren ezpaiñak
beste lelorik etzuan:
alboko batek Loiolaz ere
berori aitortzen zuan.
Irutan santu dan Jainkoari
naparrak dio jaiera;
ez liburutik, ameen altzoan
gerez ikasiak gera.
Leen Naparroa genun Zubero'n
bidez iristen bazera,
ango dorreak iruna tontor,
nere esanaren aldera.
Irukoitzaren Elizattora
jende-saillaren lerroa,
begiak apal, biotza goian,
kanta-durundaz dioa.
Eliza aundiak ez du erantzun
gaur bezain mardul orroa;
baiña zelaiak beela jaten du
gora bialduz mintzoa.
Elizattoan bakoitzak dantzu
leengo otoitzen oiartzuna,
ainbat naparrek berriro piztuz
bezala sendotzen duna.
Zeru-gaiñetik dakustelarik
gizonen umiltasuna,
euri ta beste mesede aundi
bege, ez dator gaur illuna.
Maite ditunak zigortzen ditu
Jainkoak. Berak esana.
Damu diranik kupitzen dute
indartsu ta aaltsu dan Jauna.
Gizonak, bera txiki sumatuz,
dakus Jainkoa aundi dana;
izen aundi au aitortu-ta, aldiz,
oso daukagu gugana.
Sugetzarraren morroiak, Bildots
onagana jeiki dira;
morroi indartsu Mikel or dauka
Aren esanai begira.
Bildots otzanak autsiko ditu
eun milla alako balira;
ezpata aurrean, sartuko ditu
betiko illundegira.
«Nor Jainkoa aiña?» izena baitu
gure gogoen Mikel'ek,
izen au baiño ederragorik
Aingerurik ez du bestek.
Sugetzarrari moztu ditio
ezpat-ukaldiz egoek;
leen sabelka, ta orain iraulka
artu du jeki-eziñek.
Larraun'go otoitzak lurrin-ontzian
bialduz lau aizetara,
gaur arte legor ziran odeiak
ernaltzen ditu gogara.
Ara, aurkez-aurke jarri bi odei
Berin'dik Artxueta'ra!
Burruka naiez ikusita, aiek
bizigo zeruetara.
Ek bezain gizon argal zalarik,
Elias'ek arren aundiz,
goitik euria debeka zuen
iru urte ta sei illabetez.
Urrena, berriz, euria nai ta
biotz berez, mingain berez,
jasa gozoak eratsi zitun
lurra beterik emaitzez.
Ainbat ezpaiñek, ainbat biotzek
gaur dagiten eskaria,
alper ez dala sumarazteko,
emanen Jaunak euria.
Etxe-zokoan ezin oiña-altxaz
aitona damuz geldia...
Biotza altxatuz odeia zula,
ain baitu fede bizia.
Letari oien urrena, aldare
banari belauna bigun;
bereela Meza, ta aren ondoan
Aingeru Aundiari mun.
Ez dira aspertzen naparrak ontan
naiz ari gau eta egun.
Gipuzko, Bizkai,Euskalerritik
gero ta geiago lagun.
Zenbat gizaldik kokatu dute
Irudi ontan ezpaiña!
Zaar ta aurrek oro, naiz ez ikusi
begiz Aralar'ko gaiña,
Bera jeisten da erririk erri
urbilduz bakoitzagana,
Aralar-mendi, zerua bera
eramanaz aiengana.
AINGERUA ERRIZ-ERRI
Gogoan bizi dut nola giñan
Lekunberri'ko mugara,
Erri Gurutza, mutil mordoska,
gizon larrien illara...
Mugan itxaron; luzaro bage
malkorrak kanta-dundara.
Ara Aingerua! lerden nabari!
Gure biotzen dardara!
Erri-Gurutzeak elkarri mun, ta
oro belaunez lurrera...
Veni creator esan ondoren,
guziook jekitzen gera.
Aingerudunak ugal-potoak
bere gerritik atera;
urren erriko aingerudunak
aurrekoaren jazkera.
Oian, bei, ardi bedeikatuaz
doa mugatik errira.
Ezkil-dorrean bi mutil daude
noiz agertuko begira.
Txanpurrion'go biur-gunean
egin duteneko bira,
dandaraz dute usuagotzen
biotz guzien pilpira.
Ez dut bein ere ain alai egin
erri maitean sarrera.
Amonak oro aurrak besoan,
leiora dute joera.
Ikulluan bei eririk bada,
ager dute larraiñera.
Goi-aingeruak, igarotzean,
dezan leengo osasunera.
Elizarako garai danean,
soiñeko onenak jantzirik,
jende larriak, iñoiz bezala,
ez dira zango-nagirik.
Bular-umeak artu-ta andreak
asma dutenaz apaiñik,
Aingeruari mun dagiote,
beren aurrak eskaiñirik.
Izurritean ukullukoak
ager ditute plazara;
bedeikapena barratzekoan
eldu dedin aietara.
Etxe ta landa, larre ta baso,
gurutzaz lau aizetara,
osasun eta poztasun sartu
da zoko guzietara.
Aldapa-gora goazelarik
Oillarradar zelaietan
Santa Kurutz'en Elizattoa
dago Gorriti-bidean.
Mikel'ek ere Gurutzea du
buru ta beso-gaiñean:
onela garbi irakasten digu
nora bildu gaitezkean.
Kanta-mintxoak pago-tartean
egiten digu durundi;
mendiak ere erantzuten du
luzaro gure ondoti;
mugar geran baiño leenago
begira an dago Gorriti...
Mikel'ek azken-bedeikapenez
bedeikatzen digu Uitzi.
Orrela dabil erririk-erri,
Naparro'ko Aingerua:
aldi bateko, denetan utziz
berak dakarren zerua.
Itzul gaitezen Aralar'era
an baitaika jar-lekua,
an mun emanez, arkitzen dugun
lurrean paradisua.
EKAITZA
Mun eta musu, beratu dute
Aingeruaren biotza:
odeiek gaur ez dute gezurrik;
jo dute gudaroko otsa;
ostots legorrak igaro oi dira
billatuz erri arrotza;
baiña aurpegian zirrara sartuz
eldu da egurats otza.
Elizaldia bukatu-aala
mordoka doaz zelaira;
itxaro-bidez gora ditute
begiak odeietara:
«Oraingoan, bai, atzoko ontzaran
oiua gezura ez bada,
—esan du batek— euri gozoa
jetsiko da lurretara».
Egunez ontza suma ezkero,
esana da laister euri;
besteek: «Oillo bat oillar egiñik
atzo kukurrukuka ari:
orrek ekaitza berekin oi du
utsik egin bage ekarri».
Etxanderaren ezpain-otoitzak
ez ote-zion igarri?
Katua goizik musu-garbitzen
besteak ikus omen-du:
ark ere, erriak asmatu dunez,
ekaitz laisterraren zantzu.
Azkenik, batek igarpen oiek
onako ontaz garai ditu:
lurra, artaraiño legor zalarik,
satorrak gorri du urratu.
Gaur ez da arkume-janik; an daude
gelan burruntziak baztar;
ez da su-garrik; ez, oi bezala,
tantaz jausten koipe-negar.
Erteko legor usai bagea
zintzurra-barna nola sar?
Ua aiek listuz busti bezala,
goiak ugalde balekar!
Ipar-aizeak leenengo odeiei
bultz egin die urrutira;
aien atzetik beste ta beste
burruka-bage jun dira.
Araba-aldetik, Gipuzkoa'tik,
jar dituzu bi, begira;
aizea arrotuz, erronka aurrena,
urrena tximis-dirdira.
Ipar-odeia geldi dagola
urbiltzen da Arabakoa;
ostots-burrunda bizigo dator
maiztuz, luzatuz orroa.
Bien arnasak billa dute elkar,
bi sabelek gorrotoa:
oien burruka beeti ikusteko
jendeak ba du gogoa.
Ata-gaiñean elkartu dira
atzetik utziz ostarte.
Eguzkitatik begiratuta
margo beltzagoa dute.
Tximistak argi duan aldiro
ageri dira auts-kolore:
auts ori, iralkiz, Jainkoak euri
berez biurtu dezake.
Gauez, ogera dioanean,
burtziña arturik eskuan,
txinarrak barna sartuz, amonak
autsa biltzen dun moduan,
biamonean autsa zirikaz
sua arki baitu barnean...
ala Jainkoak odei beltzetik
oiñaztura pizten zuan.
An dago Jauna. Utsetik oro
egin dunak ezin aal-du
odeiaren beltz eta bustitik
su kiskalgarria sortu?
Su orrek, berriz, odeia leertuz,
euria digu barratu.
Asi du noizbait;
berreun mingaiñek
Mikel'en izena aipatu.
Belarrietan egetotsa-antza;
ez da jenderik ikara;
zugatz-orria, legorte luzez,
ain baitzegoen igarra:
euria mardul, orria gogor,
ots ori berezkoa da:
alor egarrik txir egiten du
kare bizien erara.
Elkarren gainka datoz odeiak
urrun zebiltzan taldean:
bekaitzez ezin gelditu dira
leena aurretik ikustean.
Ala artaldeko ardi sarkoia
dakustelarik barnean,
besteak, soinka esi-zulotik
sartzen dira belazean.
Esker eta arren, Eliz-barnetik
odeiaren burrunbotsa
entzuten dute, ta leioetan
tanta larrien as-otsa.
Ordu luzean atertu bage
lasatzen zaie biotza;
etxeraldian atergunerik
izan ez ta lute poza.
Etxera-bear, ta asmatzen ere ez
belauneri kentzen lurra:
egun luzea biur zitzaien
eek nai aldean laburra.
Noizbait eldu zan, ezpaiñez gogoz
egin-otoitzean apurra.
Mun-bitartean, kanta au Mikel'i
oles eta azken-agurra:
«Jaunaren morroi leiala,
gure erriaren itzala:
dakigun arren aingeruetan
indarrez aundi zerala,
"Mikel" izenak esaten digu
"Nor Jaungoikoa bezala?"
Bein, bita, irutan Santu,
ezilkor eta indartsu;
guzien gaindi, Beraren itzez
eramankor, errukitsu...
Izen au gure biotz-agotan
beti dezagun edertu.
Luziper izarretako
beste Jainko omen-zalako,
Jaun aundiaren aurka jeki zan
ez izan nairik mendeko.
Morroi zintzo orrek sartu zinuen
inpernua sekulako.
Jainkoaren Gurutzari,
Satan'en ikaragarri,
eraman zuzen zeruetara
egiten dugun eskari:
Euskalerriak eutsi bezaio
aitonen siñismenari».
Atergune da, ez luzaroko;
artu dute etxera bide.
Urak eskainka —orain egitan
lurreko gezurren orde—.
Ata-zelaia jo duteneko
Larraundar guzien talde
orduko pago aipatu artan,
—galdu baita— dira gorde.
Bost gizon biran, beatzik beatz,
ezin gerririk atzeman;
ario artan beste sei adar
zeduzkan adaburuan.
—Leengo ondo arek berreun bat ardi,
ekaitza gogor zanean,
ille-izpirik busti bagerik
omen-zeduzkan azpian—.
Tximist-bildurrez elorri-xuxta
ezkerrean du Garazi'k,
bedeinkatua dala, jendeen
oker-ustez aitzinatik.
Dir-dir-aldiro «Aitaren»-entzat
eskuiña nai du jaberik...
siñiskeriak Siñismenari
ez aal dio ontan kalterik.
Bere burua motx ez egin nai,
Eleder eskutsik doa;
ontatik ikas siñiskeri au
indarrez noraiñokoa.
Atertu-aala, bana-banaka
berritzen dute txangoa:
odeien antzo bereizten dira...
bai ere gure bikoa.
Ata'ko Burnigurutz-alboan
geldixeago dirala,
leenik beratzi Gloria, gero
«Nor Jaungoikoa bezala?»
Lekunberri'ko mugako artan
esanik dago, beraala;
amona xintxook etxe-zokotik
agindu baitzien ala.
Andik etxera, goiak ateri;
etxera sartuz ostotsa.
Berriro odeia berdin naastu da,
berdin lasa du mototsa.
Zeruak entzun duala, dio,
goizeko otoitzaren otsa...
Txangora bage diranai ere
zabaldu zaie biotza.
Amona xintxook Mikel'i dio
ontaz eta artaz galdea;
argitasun on emanik ere,
ez ark nai bezain luzea.
Otoitz au, ori, egin aal-ditun
ez du bildur galdetzea;
mutillak isil jasan, amatxik
ematen dion nekea.
Aitonik ba da, ogerakoan
izar dagoen begira;
bakarren batzuk ostarte-erditik
bizia dute dirdira.
Bekokietan suma dularik
Araba-aizeren pilpira,
aldi bateko jasak igarriz,
sartu da bere tegira.
|